Tips van je online apotheker om te sporten met astma

In Nederland en België lijden ongeveer een miljoen mensen aan astma. Daarmee is astma een van de meest voorkomende aandoeningen. Astma kan je leven en je bewegingsvrijheid aanzienlijk beperken, maar toch kun je er wel mee leren leven. Ook sporten kan een heuse uitdaging zijn als je astma hebt, maar met de tips van je online apotheker kun jij ook veilig genieten van je favoriete sport.

Sporten met astma

Sporten wordt vaak aangeraden voor astmapatiënten, omdat het helpt om hun longcapaciteit te ontwikkelen en hun ademhalingsspieren, zoals het middenrif, te versterken. Maar tegelijkertijd kan het inademen van koude, droge lucht tijdens het sporten of achteraf een astma-aanval veroorzaken (de zogenaamde inspanningsastma). Voorzichtigheid is dus altijd geboden als je beslist te gaan sporten. Praat er ook zeker over met je huisarts.

Welke voorzorgsmaatregelen moet je nemen als je gaat sporten?

Inspanningsastma komt vaker voor als je je astma niet goed onder controle hebt. Een goede controle van je astma (en eventueel een intensievere basisbehandeling) is onmisbaar als je beslist te gaan sporten met astma. Bepaalde geneesmiddelen, zoals bronchodilatatoren (de bekende puffer), kunnen je helpen aanvallen van inspanningsastma te voorkomen.

Over het algemeen is een progressieve warming-up ook belangrijk voordat je begint te sporten. Houd je medicatie binnen handbereik om een eventuele aanval vanaf de eerste tekenen te behandelen.

Als je niet vaak last hebt van astma-aanvallen, dan kun je je puffer al een keer gebruiken tien tot twintig minuten voor het sporten. Maar als je vaker last hebt van inspanningsastma, dan komt dat waarschijnlijk omdat je astma niet juist behandeld wordt. In dat geval kun je je dokter aanspreken voor een eventuele verhoging van je astmamedicatie. Het is uiteraard erg belangrijk dat je het advies van je dokter volgt. Heb je vragen over het gebruik van je puffer? Je dokter of je apotheker kan je helpen met het opstellen van een schema voor het gebruik van je medicatie.

Voorzorgsmaatregelen om te sporten met astma

  • Houd je medicatie binnen handbereik en aarzel niet om haar te gebruiken vanaf de eerste tekenen van een aanval.
  • Neem je voorgeschreven medicatie in voordat je begint te sporten.
  • Meet je ademhaling voor en na het sporten.
  • Stop (of neem een korte pauze) als je voelt dat je niet goed kunt ademen.
  • Pas je inspanningen aan aan je niveau, luister naar je lichaam en ga niet voorbij je grenzen.
  • Neem de tijd om je op te warmen en bouw je inspanningen langzaam op.
  • Stop niet plotsklaps, maar geleidelijk.
  • Adem door je neus om de ingeademde lucht op te warmen.
  • Drink voldoende voor, tijdens en na het sporten.
  • Pas je kleding aan aan de temperatuur: zorg dat je het niet koud krijgt.
  • Houd rekening met de weersomstandigheden.
  • Stop met sporten als er te veel wind staat of als het te droog of te koud is.

Probeer in het algemeen de volgende zaken te vermijden:

  • Wind.
  • Mist.
  • Koude en droge lucht.
  • Vervuiling.
  • Stoffige sport- en kleedlokalen.
  • Grote hoogtes (vanaf 2 000 meter).

Zijn bepaalde sporten aan te raden of af te raden voor mensen met astma?

Er is in principe niet echt een sport die aangeraden wordt voor mensen met astma, al kan zwemmen, op voorwaarde dat er niet te veel chloor in het water zit, wel een interessante optie zijn.

De enige sport die absoluut af te raden is, is diepzeeduiken met flessen. Het risico op een aanval is groot tijdens het duiken, want de perslucht in de flessen is koud en volledig droog en verhoogt het risico. Bovendien is door de druk onder water de lucht in de duikflessen dichter en de concentratie van eventuele irriterende deeltjes, zoals pollen, dus hoger. Daarnaast is het verstandig om sporten te vermijden waarbij je meer blootgesteld bent aan stoffen die allergieën kunnen veroorzaken, zoals paardrijden of sporten in bossen of velden, zeker tijdens periodes met hoge pollenconcentraties en in de winter.

Ten slotte beweren sommigen dat je vrij kunt sporten als je al lang geen last meer hebt gehad van je astma en je geen tekenen meer vertoont. Maar let daar wel mee op, want astma kan op elk moment weer terugkomen. Wil je wat meer beginnen sporten? Een gemiddelde van dertig minuten wandelen, vijf dagen per week is een goede start. Maar blijf altijd voorzichtig en verlies je puffer nooit uit het oog! Wij wensen je alvast veel succes!