Tips van je online apotheker tegen maagpijn

Nu dat we allemaal samen hebben genoten van het kerstdiner, kijken we alweer uit naar de volgende feestelijke gelegenheid, oud en nieuw. Maar naast de herinneringen aan een leuke avond heeft een aantal onder ons waarschijnlijk ook iets waar ze liever zonder hadden gezeten: maagpijn. De kans bestaat dat ook dit jaar je ogen weer groter waren dan je maag en dat je de dag na het kerstdiner met een pijnlijk of ongemakkelijk gevoel in je maag achterblijft. Je online apotheker geeft je graag een paar tips om je maag weer op de rails te krijgen.

Maagpijn

In de meeste gevallen gaat maagpijn of buikpijn gelukkig snel en vanzelf weer over. De pijn en het ongemakkelijke gevoel zijn vaak het gevolg van iets banaals, zoals te veel eten of iets te diep in het glaasje kijken, iets waar we ons met de feestdagen nogal eens "schuldig" aan willen maken. Slechts in zeldzame gevallen is maagpijn het gevolg van voedselvergiftiging, bijvoorbeeld door het eten van gerechten die niet goed klaargemaakt zijn.

Maar gelukkig is maagpijn dus meestal onschuldig en ook relatief eenvoudig te verhelpen. Het belangrijkste is om rustig te eten, in niet te grote porties. Je kunt beter een paar keer per dag een beetje eten dan twee grote maaltijden, zodat je maag niet zo hard hoeft te werken om het eten te verteren.

Ook is het belangrijk om goed te letten op wat je eet. Zo leiden bepaalde voedingsmiddelen sneller tot maaglast, zoals brandend maagzuur, dan andere:

  • Citrusvruchten;
  • Chocolade;
  • Pepermunt;
  • Sterke kruiden;
  • Koffie en thee;
  • Alcohol;
  • Koolzuurhoudende dranken.

Tips tegen maaglast

Met een paar eenvoudige tips kun je jezelf gelukkig ook heel wat ongemakken besparen:

  • Probeer iedere dag op ongeveer dezelfde tijdstippen te eten;
  • Als je vooral 's nachts last hebt van maagpijn, verhoog dan het hoofdeinde van je bed zo'n 10 à 15 cm;
  • Eet niets meer tijdens de drie uur voordat je gaat slapen. Je maag is dan leeg als je gaat slapen, waardoor je er minder snel last van krijgt;
  • Probeer te stoppen met roken, want door roken werkt de sluitspier tussen je slokdarm en je maag minder goed;
  • Houd winden niet in bij een opgeblazen gevoel. Het laten van winden is juist goed om de spanning in de maagstreek te verminderen.

Laat je maag je dus niet tegenhouden om te genieten van al het goede van de laatste paar dagen van het jaar en ga met een licht gevoel het nieuwe jaar in! Gelukkig nieuwjaar!