Tips van je online apotheker tegen stijve spieren en gewrichten

De lente is weer in aantocht en de temperatuur stijgt langzaam maar zeker naar aangename hoogtes, maar jouw lichaam voelt nog alsof het hartje winter is? Heb je de kou nog volop in je spieren en je gewrichten zitten? Met de tips van je online apotheker neem je afscheid van je stijve spieren en gewrichten en ga je soepel de lente tegemoet!

De winter en je spieren

De winter is voor veel mensen niet het favoriete seizoen: het is donker en koud, de dagen zijn kort en het is slecht weer. En als je dan last hebt van je spieren of je gewrichten, bijvoorbeeld door reuma of artrose, dan doen de kou en de vochtigheid je lichaam zeker geen goed. Wil je weer wat mobiel worden met het oog op de lente? Ontdek onze tien tips voor soepele spieren en gewrichten:

  1. Regelmatig sporten houdt je spieren en gewrichten soepel. Vooral sporten in de buitenlucht zal je goed doen, omdat dat zorgt voor een betere zuurstoftoevoer en een betere bloedsomloop in je spieren.
  2. Sporten zoals zwemmen, fietsen en yoga zijn minder belastend voor je gewrichten dan bijvoorbeeld joggen en hebben bovendien een ontspannende werking.
  3. Een goede maatstaf voor gezond bewegen is een halfuur per dag gematigd intensief sporten, minstens vijf dagen per week.
  4. Warmte, zoals een warme douche of een (kruiden)bad, stimuleert de bloedsomloop, bevordert het verwijderen van toxines en houdt je lichaam soepel.
  5. Zorg ervoor dat het aangenaam warm is bij je thuis en draag warme kleding, bij voorkeur van natuurlijke materialen, om je spieren goed warm te houden.
  6. Probeer op je gewicht te letten. Overgewicht zorgt voor extra belasting van je gewrichten.
  7. Zorg voor een goede nachtrust om je lichaam voldoende rust te gunnen.
  8. Eet gevarieerd, met veel groente en veel fruit.
  9. Eet regelmatig vette vis. Vette vis is rijk aan omega 3-vetzuren, essentieel voor je lichaam en je gewrichten.
  10. Let op je lichaamshouding, een goede lichaamshouding zorgt ervoor dat spieren en gewrichten soepel blijven.

Kun je toch nog wel wat hulp gebruiken om weer in de lentestemming te komen? Een voedingssupplement dat je kraakbeen ondersteunt, kan je helpen je bewegingsvrijheid terug te vinden. Ben je geen fan van pillen of heb je meer last van plaatselijke pijn of stijfheid? Dan is een gel of een pleister misschien meer iets voor jou! Zo geniet ook jij binnen de kortste keren weer volop van de lente!