Tips van je online apotheker tegen urineverlies

Een klein ongelukje overkomt ons allemaal weleens, bijvoorbeeld als je gehaast bent. Maar als je structureel last hebt van urineverlies of nadruppelen, kan dat erg vervelend zijn. Urineverlies komt minder vaak voor bij mannen dan bij vrouwen van dezelfde leeftijd, maar toch krijgt een op de vier mannen er mee te maken. Je online apotheker geeft je graag wat tips om ongewenst urineverlies tegen te gaan.

Verschillende vormen van urineverlies

Urineverlies komt voor in verschillende vormen:

  • Aandrang of een "overactieve blaas". Je kunt plotseling drang krijgen om te plassen, maar je kunt de urine niet ophouden tot je bij het toilet bent. Een overactieve blaas kan onder andere het gevolg zijn van een vergrote prostaat.
  • Bij urineverlies door hoesten, niezen, lachen enzovoort spreken we van inspanningsincontinentie.
  • Nadruppelen: het verlies van enkele druppels urine na het plassen. Veelvoorkomende oorzaken zijn een vergrote prostaat of verzwakte bekkenbodemspieren.
  • Overloop: wordt meestal veroorzaakt door iets wat de urinestroom tegenhoudt en ervoor zorgt dat de blaas overstroomt en gaat lekken, bijvoorbeeld bij een goedaardige prostaatvergroting.

Wat zijn de oorzaken van urineverlies?

Urineverlies en nadruppelen kunnen verschillende oorzaken hebben:

  • Prostaatklachten en te zwakke bekkenbodemspieren kunnen leiden tot inspanningsincontinentie. Bovendien kunnen veranderingen in de grootte van de prostaat als gevolg van een prostaatontsteking (of prostatitis) ervoor zorgen dat de urineafvoer bemoeilijkt wordt met nadruppelen tot gevolg.
  • Medicatie: prostaatmedicatie, hartmedicatie en vochtafdrijvers kunnen het risico op urineverlies vergroten.
  • Een urineweginfectie kan leiden tot de aandrang om te plassen, vaak plassen overdag en 's nachts, plassen in kleine hoeveelheden en bij aandrang niet op tijd het toilet kunnen bereiken. Vaak ervaar je ook pijn tijdens het plassen.
  • Overgewicht zorgt voor een grotere druk op de buikspieren en de bekkenbodemspieren, wat het moeilijker maakt om urineverlies te voorkomen.
  • Neurologische aandoeningen: bepaalde ziektes die de zenuwen aantasten (diabetes, MS, Parkinson, Alzheimer) kunnen leiden tot urineverlies.

Ook kun je last hebben van meerdere vormen van urineverlies tegelijk. Daarom is het is altijd belangrijk om contact op te nemen met je arts, zeker als het probleem erger wordt.

Tips om urineverlies tegen te gaan

Gelukkig kun je zelf ook het nodige doen om urineverlies tegen te gaan:

  • Drink voldoende: anderhalf tot twee liter water per dag en meer bij warm weer of na lichaamsbeweging. Als je minder drinkt, prikkel je juist je blaas, waardoor je vaker moet plassen.
  • Ontspan: probeer niet geforceerd te plassen. Ga zitten met een holle (op)gestrekte rug en neem de tijd.
  • Vermijd alcohol en cafeïnehoudende dranken: cafeïne, alcohol en kunstmatige zoetstoffen kunnen je drang om naar het toilet te gaan verhogen.
  • Stop met roken: frequent hoesten als gevolg van roken kan de symptomen verergeren.
  • Vind een goede balans: ga gemiddeld zo'n vier tot acht keer per dag naar het toilet.
  • Met speciale oefeningen gericht op je bekkenbodemspieren en je blaas kun je urineverlies verminderen. Op de site van Tena Men vind je oefeningen die je eenvoudig zelf kunt doen.

Daarnaast bestaan er uiteraard ook verschillende beschermende producten: Tena biedt een ruim assortiment aan discrete, absorberende en comfortabele producten die speciaal zijn ontworpen voor mannen, zoals het Tena Men Protective Shield en Tena Men Level 1, 2, 3 en 4. Dus laat je niet langer tegenhouden door je urineverlies en geniet weer volop van het leven dankzij Tena Men en je online apotheker!

Bron: Tena