Examens en voeding: gezond eten tijdens het studeren!

De blokperiode is er weer: de laatste rechte lijn naar de examens. Het is nu dus niet alleen belangrijk om je tijd goed in te delen, maar ook om goed te eten. Want zelfs al ligt je maag misschien overhoop van de stress, je zult merken dat een gezonde en evenwichtige maaltijd je enorm kan helpen tijdens het studeren. Je online apotheker helpt je meer uit je voeding en meer uit je studies te halen

Gezonde voeding voor een gezonde geest!

Even snel iets vettigs eten, drie koppen koffie naar binnen gieten en weer aan de slag. Het is misschien een cliché, maar er zijn genoeg studenten die hun voeding verwaarlozen tijdens deze cruciale studieperiode. Een evenwichtige voeding is onmisbaar om mentaal en lichamelijk in vorm te blijven, twee dingen die enorm belangrijk zijn tijdens je examens.

Bepaalde voedingsmiddelen kunnen je daar beter bij helpen dan andere, bijvoorbeeld bladgroenten rijk aan ijzer, zoals spinazie, om je energieniveau op natuurlijke wijze op te krikken, en zogenaamde complexe koolhydraten, die je bijvoorbeeld in zoete aardappelen vindt, voor langzame suikers die langdurig energie leveren. Ook zijn vette vis rijk aan omega 3 en fruit een ideale steun tijdens de examens.

  • De brandstof van je hersenen: koolhydraten. Om goed te functioneren hebben je hersenen in eerste instantie koolhydraten nodig. Omdat het metabolisme van je hersenen een stuk hoger is dan eender welk orgaan in je lichaam, hebben ze vooral nood aan suikers. Geef de voorkeur aan voedingsmiddelen met een lage glykemische index, zoals als volkorenproducten, oliehoudende producten en peulvruchten. Die geven je trager en langduriger energie tussen je maaltijden door.
  • Eiwitten: voor de synthese van de neurotransmitters. Eiwitten bevatten aminozuren die belangrijk zijn voor een goede werking van je hersenen en in het bijzonder van de neurotransmitters. Eiwitten zitten vooral in vlees, vis, eieren en zuivelproducten.
  • Voeding rijk aan omega 3, B-vitamines en ijzer:
    • In ons lichaam zitten ongeveer honderd miljard neuronen of zenuwcellen. Omega 3-vetzuren zijn onmisbaar voor de opbouw van die neuronen. Je vindt omega 3-vetzuren vooral in vette vis, noten, lijnzaadolie en koolzaadolie.
    • B-vitamines (en dan vooral vitamines B1, B6, B9 en B12) spelen een belangrijke rol voor het geheugen. Ze ondersteunen namelijk de aanmaak van acetylcholine, een neurotransmitter die onmisbaar is in het leerproces. B-vitamines vind je vooral in zalm, lever, spinazie, eieren, volkoren en groene groenten.
    • Een tekort aan ijzer is slecht voor je intellectuele prestaties. IJzer is onder andere verantwoordelijk voor het vervoer van zuurstof naar de hersenen. Rood vlees, groene groenten, quinoa, spirulina en weekdieren zijn uitstekende bronnen van ijzer.

Een gezonde voeding is de basis van een gezond leven, maar zeker tijdens je examenperiode! Maar niet alleen een goede voeding, ook een goede planning met op tijd een welverdiende pauze is essentieel. Lees daarom ook nog even snel onze elf studeertips! Wij wensen je alvast heel veel succes!