De voor- en nadelen van suiker, stevia en tagatose

Je hebt de namen ongetwijfeld al vaker voorbij horen komen: stevia, tagatose, ahornsiroop ...… Natuurlijke zoetstoffen en suikervervangers worden de laatste jaren steeds populairder. Maar wat zijn nu precies de voor- en nadelen ten opzichte van gewone suiker? En zijn ze wel zo gezond als wordt beweerd? Je online apotheker geeft je graag wat uitleg over de verschillende suikervervangers.

Zoetstoffen en suikervervangers

De meesten onder ons houden weleens van een lekker zoete, gesuikerde snack, ook al weten we dat te veel suiker niet per se goed is voor onze gezondheid. Zo lijdt bijvoorbeeld bijna 10% van de bevolking aan een vorm van suikerziekte. Niet alleen als je aan diabetes lijdt, maar ook als je wat gewicht wilt verliezen of gewoon probeert iets bewuster op je eten te letten, is het een goed idee om suikers en de bijbehorende calorieën zo veel mogelijk uit je dieet te schrappen. Suikervervangers en andere zoetstoffen kunnen je helpen een stap in de goede richting te zetten.

De voordelen van zoetstoffen

We verdelen zoetstoffen onder in vier groepen:

  • Intensieve zoetstoffen: in deze groep vinden we onder andere stevia en aspartaam. Intensieve (of energievrije) zoetstoffen leveren geen energie, zijn vele malen zoeter dan suiker (soms wel tot 300 keer zoeter!) en beïnvloeden de bloedsuikerspiegel niet, waardoor ze gebruikt worden als suikervervanger voor diabetici en personen die een koolhydraatarm dieet volgen.
  • Polyolen (zoals maltitol en xylitol) zijn ongeveer even zoet als suiker, maar bevatten de helft van de calorieën en hebben slechts een beperkte invloed op de bloedsuikerspiegel.
  • Tagatose is een natuurlijke suiker die gewonnen wordt uit melksuiker of lactose. Tagatose heeft dezelfde kristalachtige structuur en is ongeveer even zoet als gewone suiker, maar bevat slechts een derde van het aantal calorieën van suiker. De invloed op de bloedsuikerspiegel is verwaarloosbaar.
  • Andere alternatieve suikers, zoals vruchtensuiker (fructose) en maltose, maar ook honing, ahorn- en agavesiroop, leveren ongeveer evenveel energie als suiker en kunnen je bloedsuikerwaarden wel beïnvloeden.

De nadelen van zoetstoffen

Zoals wel vaker heeft elk voordeel ook z'n nadeel. Zo wordt tagatose bijvoorbeeld niet omgezet in de lever, maar komt het rechtstreeks in de dikke darm terecht, waardoor een overmatig gebruik een laxerend effect kan hebben. Daarnaast zijn er verschillende mensen die stevia niet zoet vinden smaken, maar eerder bitter (vergelijkbaar met hoe sommige mensen koriander naar zeep vinden smaken!). Bovendien staan zoete gerechten ervoor bekend dat ze de drang naar zoet verhogen, iets wat zeker met de extreem zoete suikervervangers nogal eens kan gebeuren.