Bijna dagelijks zie je op televisie wel een reclame voorbijkomen van een of ander vitaminesupplement met de mededeling dat vitamines en mineralen onmisbaar zijn voor je lichaam. En uiteindelijk weten we dat natuurlijk allemaal al lang. Maar welke vitamine of welk mineraal welke functie precies vervult in ons lichaam, dat is een heel ander verhaal. Je online apotheker geeft je graag wat meer uitleg over de verschillende vitamines en mineralen. In deze blog lees je daarom meer over vitamine C.

Vitamine C

Vitamine C, ook wel bekend als ascorbinezuur, is een wateroplosbare vitamine die in de eerste plaats belangrijk is voor een goede weerstand. De naam ascorbinezuur komt van a- (niet) en scorbuut (scheurbuik). Op lange tochten over de oceaan was scheurbuik de voornaamste doodsoorzaak. Dokters probeerden dan ook van alles om de zeemannen gezond te houden en hadden ontdekt dat verschillende soorten fruit en groente hielpen bij het voorkomen van scheurbuik. De stof die daarvoor verantwoordelijk was, werd ascorbinezuur genoemd en werd later ook bekend als vitamine C.

Een tekort aan vitamine C

Zoals gezegd kan een tekort aan vitamine C dus leiden tot scheurbuik, al komt die ziekte tegenwoordig gelukkig nauwelijks nog voor. Maar een vitaminetekort kan nog altijd leiden tot een aantal vervelende klachten, zoals bloedend tandvlees of gezwollen en pijnlijke gewrichten. Vitamine C is ook onmisbaar voor een groot aantal belangrijke processen in ons lichaam, zoals de groei en het herstel van de weefsels in ons lichaam, en voor onze weerstand. Daarnaast zorgt vitamine C voor een goede opname van ijzer en is ze een belangrijke antioxidant die ons lichaam beschermt tegen vrije radicalen. Bovendien is uit een onderzoek van de American Academy of Neurology gebleken dat vitamine C het risico op een hersenbloeding verlaagt.

Waar zit vitamine C in?

Ons lichaam kan zelf geen vitamine C produceren. Daarom is het belangrijk om veel vitamine C-bevattende voedingsmiddelen in je dagelijkse dieet op te nemen. Alle groenten, fruit en aardappelen bevatten een bepaalde hoeveelheid vitamine C, maar om zeker te zijn dat je voldoende binnenkrijgt, raden we toch aan om de volgende producten zeker op te nemen in je dieet: groene paprika, citrusvruchten, aardbeien, tomaten, broccoli, bladgroenten, kool, zoete en witte aardappelen, kiwi's en bessen. Andere uitstekende bronnen van vitamine C zijn papaja, mango, watermeloen, spruitjes, bloemkool, pompoen, rode paprika, frambozen en ananas.

Zo zorg jij samen met je online apotheker ervoor dat je goed en gezond eet, met voldoende vitamine C. Wil je meer weten over andere vitamines en mineralen? Lees dan ook onze blog over magnesium en onze blog over vitamine D.