Haal de zon in huis met vitamine D en zeg vaarwel tegen je voorjaarsmoeheid!

Er lijkt geen eind aan te komen. Na de herfstdip en de winterdepressie is het nu tijd voor de voorjaarsmoeheid... Niet iedereen voelt zich automatisch fitter en vrolijker met de lente voor de deur. Sommige mensen voelen zich in het voorjaar juist lusteloos, vermoeid en somber. Terwijl anderen lentekriebels krijgen, voel jij je vooral moe en uitgeblust. Gelukkig heeft jouw online apotheker een paar tips om jouw voorjaarsmoeheid tegen te gaan.

Voorjaarsmoeheid

De medische term voor een winterdepressie en voorjaarsmoeheid is seizoensafhankelijke depressie of seasonal affective disorder in het Engels (wat de toepasselijke afkorting SAD oplevert, oftewel triest in het Engels). In de zomer lopen we over van de energie, zijn we veel buiten in de zon en kunnen we de hele wereld aan. Maar als de dagen korter zijn, de zon minder schijnt en het weer slechter is, dan kan dat ook weleens een weerslag hebben op je humeur. We zetten even de typische symptomen van een voorjaarsmoeheid voor je op een rijtje:

  • Vermoeidheid.
  • Lusteloosheid.
  • Slecht slapen.
  • Snel geïrriteerd zijn.
  • Somberheid en pessimistische gevoelens.
  • Je moeilijk kunnen concentreren.
  • Gebrek aan energie.
  • Je niet fit voelen.

En het vervelende aan een lentedip is dat de symptomen niet verdwijnen als gewoon even wat "bijslaapt". Daarom geven we je ook graag wat tips mee om jou te helpen je voorjaarsmoeheid snel weer achter je te laten:

  • Beweging is belangrijk. Vaak en veel bewegen zet de bloedsomloop in werking en daardoor krijgen je organen en je hersenen voldoende zuurstof.
  • Zonlicht is belangrijk voor de aanmaak van vitamine D. Ga iedere dag minstens 15 minuten naar buiten.
  • Let erop dat je gezond en gevarieerd eet met voldoende groente en fruit. Sla ook zeker je ontbijt niet over om zo vol energie aan je dag te kunnen beginnen.
  • Een slaapcyclus duurt ongeveer 1,5 uur. Probeer je wekker zo te zetten dat je in veelvouden van 90 minuten slaapt. Je zult merken dat je dan uitgeruster wakker wordt. En probeer ook zoveel mogelijk regelmaat in te bouwen in je dag- en nachtritme.

Vitamine D en magnesium

Kun jij tijdens de regenachtige laatste dagen van de winter en het begin van de lente wel een oppepper gebruiken? Ontdek dan Davitamon Adult en DynaTonic Energy+. Davitamon bevat onder meer vitamine D en magnesium en ondersteunt je immuunsysteem en helpt vermoeidheid tegen te gaan. DynaTonic helpt vermoeidheid en moeheid te verminderen en ondersteunt de fysieke en intellectuele energie dankzij de aanwezige guarana, ginseng en magnesium. Hervind zo je energie en ga stralend de lente tegemoet!