Je online apotheker helpt je een hoge bloeddruk tegen te gaan

Een gezond dieet en een gezonde levensstijl zijn altijd een goed idee, maar als je last hebt van een hoge bloeddruk, dan is het zeker belangrijk om op je voeding te letten. Maar toch blijkt slechts een klein deel van de mensen met een hoge bloeddruk op hun voeding te letten. Maar wat zijn nu eigenlijk de boosdoeners en wat moet je juist wel eten? Je online apotheker helpt je graag bij je voedingsaanpak!

Je bloeddruk

Het bloed dat door je aders stroomt, oefent een constante druk uit op de aderwanden. Die druk is maximaal tijdens een hartslag, d.w.z. wanneer het hart samentrekt. Die druk noemen we ook wel je systolische bloeddruk. Je bloeddruk is het laagst tussen twee hartslagen, dus wanneer de hartspier ontspant. Die druk noemen we dan weer je diastolische bloeddruk. Je bloeddruk wordt uitgedrukt in mm Hg. De waarde van de systolische bloeddruk wordt altijd eerst vermeld, gevolgd door de diastolische bloeddruk. De normale bloeddruk in rust voor een volwassene is 120/80 mm Hg. Dat betekent dat de systolische bloeddruk 120 mm Hg is en de diastolische bloeddruk 80 mm Hg.

Hoge bloeddruk: een stille moordenaar

Een hoge bloeddruk, of hypertensie, is wereldwijd een van de meest voorkomende gezondheidsproblemen en treft wellicht zelfs meer dan een miljard personen. De Wereldgezondheidsorganisatie schat dat een te hoge bloeddruk verantwoordelijk is voor minstens 51% van de sterfgevallen als gevolg van een beroerte en 45% van de overlijdens door coronaire hartziekten.

Daar komt bij dat een hoge bloeddruk een verraderlijke ziekte is. Vaak weet de patiënt zelf niet dat hij eraan lijdt. Slechts in de helft van de gevallen wordt een te hoge bloeddruk vastgesteld en van die patiënten wordt maar de helft ook daadwerkelijk behandeld. Vooral aanpassingen in de voeding blijken hun vruchten af te werpen, zeker in combinatie met een medische behandeling. Maar wat kun je zelf zoal doen?

Zoutarm eten: een stap in de goede richting

Een efficiënte manier om een hoge bloeddruk tegen te gaan is met een gebalanceerde voeding. Daarbij is niet alleen een gezonde, maar ook een zoutarme voeding belangrijk. Gemiddeld krijgen we zo'n 12 à 15 gram zout per dag binnen. Het verlagen van die inname tot ongeveer 4 à 6 gram per dag kan leiden tot een verlaging van de bloeddruk met zo'n 10 tot 15 mm Hg. Bovendien is extreem zoutgebruik schadelijk voor het lichaam. Zo veroorzaakt zout een vernauwing van de bloedvaten en bijgevolg een verhoging van de arteriële bloeddruk.

Kalium: de kracht van een mineraal

Het eten van kaliumrijke voedingsmiddelen, zoals fruit en groenten, granen en peulvruchten, zou cruciaal kunnen zijn in de strijd tegen een hoge bloeddruk. Zo blijkt een hoge inname van kalium rechtstreeks in verband te staan met een lagere bloeddruk, onafhankelijk van de zoutinname.

Omega 3 tegen een hoge bloeddruk

Sinds een jaar of tien weten we dat omega 3-vetzuren met lange keten bloeddrukverlagend werken. Zo verbeteren ze de functie van het endotheel (dat is de laag cellen waarmee je hart en je bloedvaten vanbinnen zijn bekleed), bevorderen ze de vaatverwijding en hebben ze een ontstekingsremmende en antitrombotische werking. Goede voorbeelden van voedingsmiddelen die rijk zijn aan omega 3-vetzuren, zijn vette koudwatervissen, zoals makreel, haring, zalm, sardientjes en ansjovis, en plantaardige oliën, zoals lijnzaadolie, chiazaadolie en hennepolie.

Gelukkig bestaan er tegenwoordig voldoende alternatieven arm aan zout of verrijkt met omega 3, zodat je naar hartenlust kunt combineren en je bloeddruk onder controle kunt houden, zonder dat je de dingen die je lekker vindt, ervoor op hoeft te geven. Niet alleen lekker, maar ook nog gezond. Smakelijk!