Help je lichaam een handje met voedingssupplementen

We weten allemaal dat we gezond moeten eten om voldoende vitamines en mineralen binnen te krijgen en gezond te blijven. Maar in sommige fases van je leven, zoals periodes van stress of tijdens je zwangerschap, kun je wel dat beetje extra gebruiken. Met de juiste voedingssupplementen vul je tekorten snel aan en ben je er snel weer bovenop. Je online apotheker geeft je graag wat uitleg over welke voedingssupplementen wanneer van pas kunnen komen.

Vitamines en mineralen

Vitamines en mineralen zijn onmisbaar voor de vitale functies van ons lichaam. Zo is vitamine B1 belangrijk voor de celstofwisseling, is vitamine E een belangrijke antioxidant en draagt ijzer bij tot het zuurstoftransport in ons bloed. Gelukkig komen ernstige vitamine- of mineralentekorten weinig voor in westerse landen, maar ook kleine tekorten kunnen al ernstige gevolgen hebben voor je gezondheid. Zeker in bepaalde fases van je leven is het een goed idee bepaalde extra's te voorzien.

We overlopen even de verschillende belangrijke voedingssupplementen en wanneer je ze moet slikken:

  • Calcium: calcium is onmisbaar voor het onderhoud van onze botten en tanden. Naarmate we ouder worden, kunnen we minder calcium opnemen en worden onze botten brozer. Supplementen op basis van calcium zijn dan ook voornamelijk aangewezen voor ouderen die weinig zuivel eten.
  • Foliumzuur (vitamine B11): foliumzuur wordt vooral aanbevolen tijdens de zwangerschap. Foliumzuur helpt neuraalbuisdefecten, zoals een open rug, bij je ongeboren kindje te voorkomen. Aangeraden wordt om al voor dat je zwanger bent te beginnen met foliumzuursuppletie.
  • Omega 3 en 6: niet alleen vitamines en mineralen, maar ook vetzuren dragen bij tot je gezondheid. Lees hier onze vorige blogs over omega 3, de Internationale Dag van het Hart en vetzuren.
  • Vitamine B12: tekorten aan vitamine B12 komen vooral voor bij ouderen, door een verstoorde opname in het maag-darmkanaal, en bij vegetariërs en veganisten, omdat er geen plantaardige bronnen zijn van deze vitamine.
  • Vitamine C: vitamine C helpt vrije radicalen tegen te gaan. Vooral rokers hebben baat bij vitamine C-suppletie, om de schadelijke stoffen die vrijkomen tijdens het roken tegen te gaan.
  • Vitamine D: vitamine D helpt bij de opname van calcium door ons lichaam en kan ook helpen tegen stress en een winterdip. Vitamine D wordt immers aangemaakt door blootstelling aan zonlicht en in donkere periodes kunnen we al wat sneller last krijgen van een tekort.
  • IJzer: een tekort aan ijzer kan leiden tot bloedarmoede. Bovendien is voldoende ijzer ook belangrijk tijdens je zwangerschap om een zuurstoftekort te voorkomen bij je foetus.

Voedingssupplementen

Let er wel op dat je niet zomaar voedingssupplementen begint te nemen. Neem je medicatie? Bepaalde medicijnen kunnen de werking van de supplementen beïnvloeden of andersom. Vraag dus altijd advies aan je arts of je apotheker.

Bij PharmaMarket vind je een ruime keuze aan supplementen op basis van vitamines, mineralen, sporenelementen, vetzuren en multipreparaten. Een winterdip, stress, zwanger? Ga samen met je online apotheker voor een gezond alternatief!