Je online apotheker legt de voordelen van wandelen en hardlopen uit

Wil je in het nieuwe jaar wat meer aan je conditie werken of wil je weer gaan sporten, maar heb je geen tijd om in clubverband te sporten of weet je niet goed waar je moet beginnen? Twee sporten die alsmaar populairder worden, zijn hardlopen en wandelen, twee eenvoudige activiteiten die je zo’n beetje overal kunt doen en die vergelijkbare gezondheidsvoordelen bieden. Maar welke moet je kiezen?

Wandelen versus hardlopen

Je hebt de keuze tussen wandelen en hardlopen, maar welke van de twee is het meest doeltreffend om gewicht te verliezen of om aan je conditie te werken? Hardlopen heeft een grotere invloed op je algemene gezondheid, maar tegelijkertijd verhoogt lopen aan een hoog tempo het risico op blessures aanzienlijk (vooral de “dragende” gewrichten, zoals je knieën, je heupen en je enkels, kunnen ervan afzien).

Hardlopen

Hoewel wandelen ongeveer dezelfde gezondheidsvoordelen heeft als hardlopen, hebben studies aangetoond dat hardlopen efficiënter is om gewicht te verliezen. Hardlopen is een intensere activiteit en zorgt ervoor dat je meer calorieën verbrandt per minuut dan tijdens het wandelen (je verbrandt zo’n 2,5 keer meer energie tijdens het hardlopen). Zo verbrandt een persoon van 70 tot 80 kg ongeveer 300 kcal tijdens een uur wandelen (5 km/u), terwijl diezelfde persoon zo’n 800 kcal per uur zou verbranden tijdens het hardlopen (12 km/u).

Wandelen

Wandelen is voor iedereen toegankelijk, ongeacht je leeftijd, en is een zachte, rustige manier om je lichaam te onderhouden. Buiten gewichtsverlies heeft wandelen, net zoals hardlopen, verschillende gunstige uitwerkingen op je gezondheid. Zo vermindert wandelen het risico op hoge bloeddruk, hoge cholesterol en diabetes en draagt het bij tot een betere cardiovasculaire gezondheid.

Hardlopen verbrandt dan wel meer calorieën per minuut dan wandelen, maar het is niet eenvoudig om gedurende een langere periode te blijven lopen aan een hoge intensiteit zonder intensief te trainen, terwijl je om te wandelen niet of nauwelijks hoeft te trainen.

De snelheid maakt het verschil

Veel verschillende factoren bepalen het aantal calorieën dat je verbrandt tijdens het wandelen of het hardlopen (je leeftijd, je gewicht, hoe fit je bent …). Als je calorieën wil verbranden, dan is het vooral je snelheid die belangrijk is om resultaten te behalen. Een uur actief wandelen of hardlopen op een laag tempo zal ongeveer evenveel calorieën verbranden, maar zodra je je tempo verhoogt, is het toch het hardlopen waarmee je de beste resultaten behaalt.

Iedere dag bewegen

Dat gezegd zijnde is uiteraard ieder beetje lichaamsbeweging goed voor je, of je nu hardloopt, wandelt of een andere sport beoefent, op voorwaarde dat je iedere dag minstens 30 minuten beweegt. Om voldoende te bewegen zou je minstens 6.000 stappen per dag moeten zetten, maar eigenlijk zou je beter richten op 10.000.

Dus, als je de tijd hebt, dan is wandelen een doeltreffende manier om aan je conditie te werken en om gewicht te verliezen zonder je lichaam al te zwaar te belasten, waardoor het ook geschikt is voor ouderen en mensen die blessuregevoelig zijn. Conclusie? Kies de sport waarbij je je het best voelt, zo zul je automatisch langer actief blijven.