Je online apotheker legt de gezondheidsvoordelen van water en andere dranken uit

Hoe belangrijk water voor onze gezondheid is, hoeven we niet meer te vertellen. Ons lichaam bestaat voor 60 tot 70% uit water en na zuurstof is water het belangrijkste element voor leven. Daarom raden gezondheidsspecialisten aan om minstens anderhalve liter water per dag te drinken. Maar water is niet het enige wat we drinken. Hoe zit het eigenlijk met andere populaire dranken, zoals thee, koffie of zelfs bier?

Water

We weten allemaal dat water goed is voor de gezondheid. Een paar van zijn vele voordelen: water zorgt voor het behoud van gezonde volumes bloed en lymfevloeistof, het helpt speeksel aan te maken om ons voedsel door te slikken, het smeert onze gewrichten en onze ogen, het helpt bij het behoud van onze lichaamstemperatuur en de hydratatie van de huid en het verwijdert afvalstoffen van onze spijsvertering en van andere metabolische processen.

Een glas water bij het opstaan helpt je lichaam wakker te worden door de verzuring van de nacht tegen te gaan en een glas water voordat je gaat slapen, helpt het nachtelijke zuiveringsproces en je bloedsomloop een handje.

Koffie

Koffie is de voornaamste bron van cafeïne bij volwassenen, een stof die inwerkt op het zenuwstelsel. Cafeïne staat vooral bekend om zijn stimulerende eigenschappen. Zo zou cafeïne een positief effect op je concentratie en je mentale prestaties hebben, je aandacht, alertheid en motivatie verhogen, het gevoel van vermoeidheid verdrijven en slaperigheid verlagen. Bovendien zou het drinken van koffie geheugenproblemen bij ouderen verminderen en ons langetermijngeheugen verbeteren. En ten slotte helpt koffie ook migraines te verzachten en zou hij het risico op diabetes type 2 verlagen.

Let er wel op dat cafeïne niet voor iedereen even gezond is. Als je last hebt van hoge bloeddruk of als je zwanger bent, dan kun je de hoeveelheid cafeïne die je binnenkrijgt beter beperken (kun je niet zonder je dagelijkse kop koffie? Kies dan voor een koffievervanger zonder cafeïne). Hetzelfde geldt voor overigens kinderen (niet alleen voor het drinken van koffie, maar ook de cafeïne in bijvoorbeeld een blikje cola).

(Groene) thee

Na water is thee de meest gedronken drank ter wereld. Thee is erg rijk aan polyfenolen en het actieve ingrediënt in groene thee (EGCG) zou helpen bij het verbranden van vetten in ons lichaam en hyperglycemie tegengaan, gewicht helpen verliezen en de complicaties van diabetes verlichten. De polyfenolen in (groene) thee kunnen ook de opname van slechte cholesterol door de darmen beperken en het lichaam helpen de cholesterol te verwijderen.

Let op: thee bevat de stof theïne, die vergelijkbare effecten heeft als cafeïne, dus ook hier geldt dat bepaalde mensen beter geen eindeloze sloten thee drinken.

Wil je wat afwisseling? Thee en kruidenthee bestaan in alle smaken, met verschillende planten en vruchten en met een hele resem aan gunstige uitwerkingen op je lichaam.

En probeer ook de verleiding te weerstaan om een paar schepjes of klontjes suiker in je kop koffie of thee te doen, want daarmee doe je veel van de gezondheidsvoordelen teniet.

Bier en wijn

In tegenstelling tot wat je misschien zou denken, hebben bier en wijn verschillende voordelen voor onze gezondheid.

Bier wordt gemaakt op basis van hop, gerst en tarwe en bevat daardoor meerdere belangrijke voedingsstoffen. Een flesje bier levert ongeveer 5 tot 10% van de dagelijks aanbevolen hoeveelheid foliumzuur, vitamines B3 en B6, fosfor en magnesium en bevat ook nog chroom en selenium. Daarnaast is bier een bron van oplosbare vezels die de spijsvertering verbeteren en de slechte cholesterol verlagen.

Rode wijn heeft op zijn beurt ook een gunstige invloed op de gezondheid, op voorwaarde dat je er niet te veel van drinkt. Het vel van de blauwe druif bevat resveratrol, een krachtige antioxidant, die onder andere het geheugen ondersteunt, met name bij ouderen en bij alzheimerpatiënten. De vaatverwijdende eigenschappen van resveratrol zorgen ook voor een betere bloedsomploop.

Maar uiteraard, net zoals alle alcoholhoudende dranken, te consumeren met mate. (Geen grote drinker? Probeer dan eens een kuur met tabletten op basis van biergist of op basis van resveratrol.)

En misschien heb je al eens gehoord van de “Franse paradox”? Die paradox illustreert een indrukwekkende tegenstrijdigheid tussen de grote hoeveelheden vet eten en wijn die de Fransen consumeren enerzijds en het relatief lage aantal Franse hartpatiënten anderzijds.

Frisdranken

Frisdranken bevatten te veel suiker en weinig andere voedingsstoffen en zijn slecht voor ons lichaam. Zo bevatten ze gemiddeld 100 g suiker per liter, veel meer dan de aanbevelingen van de WGO (50 g per dag). Die suikers worden vervolgens omgezet in triglyceriden die, als er te veel van in ons lichaam zitten, voornamelijk worden opgeslagen in de vetcellen, waardoor we dikker worden. Bovendien bevatten suikerhoudende drankjes zogenaamde lege calorieën, die geen enkele voedingswaarde hebben voor ons lichaam, en hebben ze een erg zure pH die ons tandglazuur aantast. Probeer frisdranken daarom zo veel mogelijk (en liefst volledig) te vermijden!

Op je gezondheid!