Voorkom diabetes type 2 met je online apotheker

8,8% van de wereldbevolking lijdt aan diabetes! Dat is een duizelingwekkend aantal en ieder jaar komen er meer patiënten bij. De meest voorkomende vorm van diabetes is diabetes type 2. En als je eenmaal diabetes type 2 hebt, kom je er niet meer van af. Maar gelukkig is diabetes wel te voorkomen met een paar kleine aanpassingen aan je levensstijl. Je online apotheker neemt je mee.

Wat is diabetes?

Diabetes (ook suikerziekte of diabetes mellitus) is een chronische aandoening waarbij het suikergehalte in het bloed te hoog is. Meer dan 90% van de diabetespatiënten heeft diabetes type 2. Die vorm, ook wel ouderdomsdiabetes genoemd, treedt meestal op bij 45-plussers, maar komt ook steeds vaker voor bij jongere mensen.

Bovendien blijft het aantal mensen met diabetes type 2 wereldwijd toenemen. Onze levensstijl is dan ook sterk veranderd: we eten vaak ongezonder, bewegen minder en kampen meer met overgewicht. Ook andere factoren spelen een rol, zoals erfelijke aanleg en leeftijd.

De werking van suiker op je lichaam

Ons lichaam heeft energie nodig om te kunnen functioneren. Die energie halen we uit onze voeding, met glucose als belangrijkste energiebron. Ons spijsverteringsstelsel zet de suikers uit ons voedsel om in suikers die ons lichaam kan opnemen, zoals glucose. Die glucose komt vervolgens in het bloed terecht en circuleert zo naar alle delen van ons lichaam. De hoeveelheid suiker in het bloed noemen we bloedsuikerspiegel of bloedglucosespiegel. Het lichaam regelt die hoeveel heel precies:

  • De pancreas maakt insuline aan.
  • Insuline doet de hoeveelheid suiker in het bloed dalen.

Bij diabetespatiënten maakt het lichaam te weinig insuline aan. Bovendien werkt die insuline vaak niet voldoende. In beide gevallen hoopt glucose zich op in het bloed, met een verhoogde bloedsuikerspiegel tot gevolg.

Wat is prediabetes?

Prediabetes is de voorloper van diabetes type 2. Wie prediabetes heeft, heeft een verhoogde bloedsuikerspiegel, omdat de lichaamscellen minder gevoelig zijn voor insuline (insulineresistentie). Bij prediabetes is het evenwicht tussen glucose en insuline verstoord, maar is de bloedsuikerspiegel nog niet zo hoog dat er sprake is van diabetes. Wel lopen patiënten in deze fase al medische risico’s, want een langdurig verhoogde bloedsuikerspiegel kan het hart en de bloedvaten aantasten.

Kun je diabetes voorkomen?

Ja! Tenminste, als je tijdig ingrijpt. Want als prediabetes niet behandeld wordt, kan hij overgaan in diabetes. Zo krijgt 50% van alle prediabetespatiënten binnen de tien jaar diabetes type 2. Maar je kan dus zelf ingrijpen door je levensstijl aan te passen: gewicht verliezen, gezond eten en meer bewegen. Dan herstellen je bloedsuikerwaarden zich meestal vanzelf. Wie gezond leeft, niet rookt en genoeg beweegt, heeft twee keer minder kans op diabetes type 2!

10 tips voor een gezonder leven

We willen allemaal gezonder leven, maar dat is soms makkelijker gezegd dan gedaan. Alhoewel? Deze 10 tips helpen je alvast op de goede weg!

  • Drink minstens 1,5 liter water per dag.
  • Sla je ontbijt niet over.
  • Let op je voeding en vermijd vetten en suikers.
  • Eet dagelijks veel groenten en fruit.
  • Beweeg genoeg: doe lekker actief!
  • Stop met roken.
  • Slaap voldoende.
  • Vermijd stress zoveel mogelijk.
  • Sta positief in het leven.
  • Luister naar je lichaam.

Zelftest

Heel wat problemen bij diabetes type 2 kan je voorkomen als de aandoening tijdig wordt vastgesteld en behandeld. Daarom is het belangrijk om je risico te kennen. Op de website www.voorkomdiabetes.be kun je een eenvoudige zelftest doen om vast te stellen of je een verhoogd risico loopt op diabetes. Loop je een verhoogd risico of twijfel je? Ga dan ook zeker eens langs bij je huisarts om je bloedwaarden te laten controleren.

Bron: www.voorkomdiabetes.be