Wereldwaterdag en tips van je online apotheker om meer water te drinken

Donderdag 22 maart is het Wereldwaterdag, een initiatief van de Verenigde Naties om aandacht te besteden aan de waterproblematiek en om de toegang tot zuiver drinkwater wereldwijd te verbeteren. Sta op die dag samen met je online apotheker stil bij het belang van water, zowel wereldwijd als voor jezelf, want water is en blijft onmisbaar voor het leven en je gezondheid.

Wereldwaterdag

Wereldwijd heeft een op de zes mensen geen toegang tot veilig drinkwater en sterven ieder uur zo'n tweehonderd kinderen door een gebrek aan zuiver water. Tegen het jaar 2025 zullen bijna twee miljard mensen leven in regio's waar sprake is van een absolute waterschaarste. Dat zijn onwaarschijnlijke cijfers en als we samen niets ondernemen, dan gaat het alleen maar van kwaad naar erger. Daarom heeft de VN Wereldwaterdag in het leven geroepen om meer bewustzijn te creëren voor de wereldwijde waterproblematiek. Ook in Nederland en België worden verschillende activiteiten georganiseerd om geld in te zamelen en het bewustzijn te verhogen.

Water en je lichaam

Maar niet alleen voor minder ontwikkelde regio's, ook voor jezelf is water onmisbaar! We vinden het misschien vanzelfsprekend dat we maar naar de keuken hoeven te gaan en de kraan te openen voor een glas lekker en zuiver drinkwater, maar we moeten beseffen hoe veel geluk we eigenlijk wel niet hebben!

Water drinken is onmisbaar voor je lichaam. Zo houdt het je huid en je andere organen gezond, bevat het belangrijke mineralen en helpt het je lichaam te zuiveren. Artsen en gezondheidsspecialisten raden aan om anderhalve liter water per dag te drinken. Om je een handje te helpen, geven we je graag wat tips mee om meer water te drinken:

  1. Stel een specifiek doel per dag: misschien drink je gemiddeld al voldoende, maar het is ook belangrijk om je dagelijkse hoeveelheid aan te passen aan specifieke gevallen, zoals op warme dagen, op dagen dat je gaat sporten, tijdens de borstvoeding of als je ziek bent.
  2. Wacht niet totdat je dorst hebt: dorst is een alarmbel van je lichaam om aan te geven dat je te weinig vocht binnen hebt. Als je dorst hebt, is het dus eigenlijk al iets te laat.
  3. Houd een flesje water bij de hand: als je aan het werken bent of bezig met andere zaken, dan vergeet je nogal eens voldoende te drinken. Een flesje water op je bureau zal je er op tijd aan herinneren. En koop ineens een leuke waterfles of bidon voor jezelf. Als je water leuk verpakt is, dan ben je sneller geneigd ervan te drinken.
  4. Eet hydraterende vruchten en groeten: water is niet de enige manier om je te hydrateren. Bepaalde voedingsmiddelen, zoals komkommers, watermeloen en grapefruit, bestaan voor het grootste deel uit water en zijn een goede en lekkere manier om je lichaam van de nodige hydratatie te voorzien. Of pak op een warme dag eens een lekker waterijsje (maar let er wel op dat er niet te veel suiker in zit)!
  1. Vind je gewoon water maar wat flauw smaken? Om eens af te wisselen kun je ook (kruiden)thee of bouillon drinken. Of voeg eens een schijfje citroen of wat muntbladeren toe aan je glas water.
  2. Maak er een gewoonte van om een glas water te drinken bij je maaltijden. In het begin vergeet je het misschien nog weleens, maar na verloop van tijd zul je merken dat je het automatisch doet. Bovendien helpt water ook bij de vertering van je eten!
  3. Gebruik een app om bij te houden hoeveel je per dag drinkt. Er bestaan verschillende gratis apps die je dagelijkse waterconsumptie helpen te volgen en te analyseren, erg handig!