Zwanger? Tips van je online apotheker om twee keer beter te eten

Je gezondheid begint bij wat er op je bord ligt. Als je zwanger bent, dan is de keuze van je voeding essentieel. Om gezond te blijven gedurende die negen maanden en om ervoor te zorgen dat je baby zich goed kan ontwikkelen, heb je de juiste voedingsstoffen nodig. In tegenstelling tot wat men vroeger beweerde, is het advies voor de toekomstige mama dus niet dat je “voor twee moet eten”, maar juist “twee keer beter”! Je online apotheker geeft je uitleg.

Twee keer beter eten

Moet je tijdens je zwangerschap twee keer zoveel eten? Nee, absoluut niet! Wat je grootmoeder ook zou beweren, je hoeft niet te eten als een wolf omdat je toevallig zwanger bent. Iedere zwangerschap is uniek, maar één regel geldt voor alle toekomstige mama’s: je moet twee keer beter eten in plaats van eten voor twee.

Je moet twee keer beter eten, omdat de inzet van je voeding twee keer zo hoog is. Aan de ene kant moet je je lichaam voldoende energie geven om goed om te kunnen gaan met alle veranderingen: je baarmoeder, je borsten, het toenemend bloedvolume … Aan de andere kant moet je bloed je baby kunnen voorzien van alle nodige voedingsstoffen, zoals eiwitten, vitamines (en dan vooral aan vitamine B en vitamine D) en mineralen, vetten enz.

Anders eten

Je eetgewoonten aanpassen is gemakkelijker gezegd dan gedaan, maar het zal toch moeten. Begin met het beperken of het schrappen van voedingsmiddelen die alleen “lege calorieën” bevatten, omdat die nauwelijks of geen voedingsstoffen bevatten. Geef de voorkeur aan voedzame en evenwichtige maaltijden.

Als je in verwachting bent, is het belangrijk om vers en gevarieerd te eten. Een zwangerschap kost gemiddeld 80 000 calorieën, wat neerkomt op ongeveer 285 extra calorieën per dag. Uiteraard heeft je lichaam meer calorieën nodig aan het einde van je zwangerschap dan aan het begin. Tijdens je eerste trimester zullen je voedingsbehoeften nauwelijks veranderen en je stofwisseling zal zich, naarmate je zwangerschap vordert, ook automatisch aanpassen om je baby alles te geven wat hij nodig heeft.

Zin of nodig?

Als je zwanger bent, zul je merken dat je heel de tijd verschillende “cravings” hebt, maar geef er niet zomaar aan toe … Denk eerst na of je wel echt honger hebt.

Rommelt je maag, ben je misselijk of duizelig? Dan heeft je lichaam energie nodig en moet je iets eten. Geef de voorkeur aan volle granen, eiwitten, groente en fruit.

Komt je hongergevoel eerder door verveling, stress of gewoonte? Ga dan even iets anders doen om je te ontspannen en je gedachten te verzetten voordat je naar de koelkast loopt. Als de honger dan nog niet weggaat, luister er dan naar!

Denk ook altijd eerst even na over het nut van die snack waar je zo naar uitkeek: is hij goed voor je gezondheid? En moet je hem wel helemaal opeten of is gewoon een hapje ook genoeg? Intelligent snacken is de boodschap!

Kort samengevat, laat je vooral niet tegenhouden als je honger hebt, maar het belangrijkste is om de goede keuze te maken en om zeker te weten dat je echt honger hebt. Uiteraard mag je jezelf zo af en toe wel verwennen met iets lekkers, maar met mate!

En bovenal, geniet van je zwangerschap!