Deze site maakt gebruik van cookies. Door verder te surfen op deze site ga je akkoord met het gebruik van cookies. Meer informatie.

Sportvoeding, onze specialiteit

Natuurlijk vinden wij - als apothekers - gezondheid belangrijk. Dat spreekt voor zich! En gezond worden we dankzij gevarieerde voeding en voldoende lichaamsbeweging.

Wat je eet, heeft trouwens een grote impact op jouw fysieke prestaties.

Sportvoeding is in België nog niet zo gekend. Vele atleten hebben een kinesist, een sportarts of zelfs een diëtist. Maar weinig amateursporters laten zich begeleiden door een echte specialist in sportvoeding. Daar wil PharmaMarket verandering in brengen. We delen graag onze kennis met jou! Hou daarom de blog van deze site in de gaten.

Wil je goed voorbereid aan de start verschijnen? Dankzij bijscholing en onze eigen sportervaring - we volgen natuurlijk ons eigen advies ook op - kunnen we je professioneel advies rond sportvoeding, supplementen en training bieden. Maak een afspraak met één van onze deskundige apothekers. Of stel je vraag aan PharmaMarket!

Vraag PharmaMarket om advies!

De voedingsdriehoek

De actieve voedingsdriehoek

Het belang van voeding in het algemeen en sportvoeding in het bijzonder wordt vaak onderschat. Ons advies start altijd met een voedingspiramide, met name de actieve voedingsdriehoek.

Lees Meer >>

Marathonloper vs. volleybalspeler

Marathonloper vs. volleybalspeler

Naast de klassieke voedingsmiddelen bevat de driehoek ook nog sportspecifieke voeding. De piramide wordt dan per sportdiscipline wat anders ingevuld.


Lees Meer >>

PharmaMarket wil de recreatieve sporter en de professionele atleet een duwtje in de rug geven.

We bieden daarom 3 kwalitatieve sportvoedingsmerken aan:

Etixx Trisport Sports Control

 

De voedingsdriehoek

Het belang van voeding in het algemeen en sportvoeding in het bijzonder wordt vaak onderschat. Ons advies start altijd met de voedingsdriehoek.

Het belang van voeding in het algemeen en sportvoeding in het bijzonder wordt vaak onderschat. Ons advies start altijd met de voedingsdriehoek. Bovenaan in de donkergroene zone zien we de voedingsmiddelen waarvan we meer zouden moeten eten om een gezonde levensstijl te hebben. Daaronder in de lichtgroene zone vind je (dierlijke) voedingsmiddelen die ook gezond zijn, maar waarvan we in verhouding veel minder nodig hebben. Onderaan in het ‘topje’ en dus in de oranje zone zitten voedingsmiddelen waarvan we eigenlijk wel wat minder zouden moeten eten. Denk daarbij aan dierlijke producten zoals (rood) vlees en boter waarin zeer veel verzadigde vetzuren zitten. Onderaan in de rode cirkel vind je voedingsmiddelen die we best zo weinig mogelijk eten om er een gezonde levensstijl op na te houden.

De actieve voedingsdriehoek

Kort samengevat:

  • Drink vooral water.
  • Plantaardige producten zijn de basis.
  • Vul matig aan met dierlijke producten.
  • Eet niet te veel rood vlees en boter.
  • Vermijd erg bewerkte voeding.

Wil je meer weten over de voedings- en bewegingsdriehoek? Lees dan zeker onze blog >>

Evenwichtig en gevarieerd eten is de basis van de sportvoeding!

 

Marathonloper vs. volleybalspeler

Naast de klassieke voedingsmiddelen bevat de driehoek ook nog sportspecifieke voeding. De piramide wordt dan per sportdiscipline wat anders ingevuld. Algemeen worden 3 categorieën onderscheiden:

  • de krachtsporter
  • de duursporter
  • de teamsporter

Op basis van welke type sporter je bent, worden de voedingsgewoonten aangepast. Bv. wil je goed aan de start van de marathon verschijnen, dan eet je best meer koolhydraten dan een volleybalspeler. Een marathon kost nu eenmaal meer energie dan een partijtje volleybal! Hoewel we volleybal zeker niet willen onderschatten! Krachtsporters lopen dan weer meer spierschade op waardoor zij een hoger percentage eiwitten moeten innemen.

Voor, tijdens en na de wedstrijd
Verder zijn er dan nog de echte Sportvoeding | Supplementen. Deze zet je als sporter in om je sportprestaties te verbeteren. Neen, geen doping! Ook hier weer een aangepast advies volgens de sportdiscipline die je beoefent. Als marathonloper eet je best sportvoeding die zorgt voor een optimale energievoorraad. Je kan zelfs tijdens het lopen je voorraad aanvullen met specifieke producten. Na de wedstrijd eet je dan weer speciale herstelvoeding om zo snel mogelijk te recupereren.

Meer weten?

Wil je goed voorbereid aan de start verschijnen? Dankzij bijscholing en onze eigen sportervaring - we volgen natuurlijk ons eigen advies ook op - kunnen we je professioneel advies rond sportvoeding, supplementen en training bieden. Maak een afspraak met één van onze deskundige apothekers. Of stel je vraag via ons contactformulier.